Legislatie
Ordonanta de urgenta nr. 51/1998
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANŢA DE URGENŢĂ Nr. 51/1998
privind valorificarea unor active ale statului*)[1][2]
Nr. |
Titlu |
Data |
MO |
Modificări |
1 |
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă |
15 februarie 2013 |
Art. 45, Art. 46, Art. 47, Art. 48, Art. 50, Art. 51, Art. 52, Art. 53, Art. 54, Art. 55, Art. 56, Art. 57, Art. 58, Art. 59, Art. 60, Art. 61, Art. 62, Art. 63, Art. 64, Art. 65, Art. 66, Art. 67, Art. 68, Art. 69, Art. 70, Art. 71, Art. 72, Art. 73, Art. 74, Art. 75, Art. 83 |
|
2 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 4/2011 - privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi pentru executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice stabilite prin titluri executorii |
04 februarie 2011 |
||
3 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar |
27 ianuarie 2010 |
Art. 9, Art. 11, Art. 28, Art. 29, Art. 30, Art. 31, Art. 32 |
|
4 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 66/2006 - pentru modificarea alin. (3) al art. 851 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului |
21 ianuarie 2007 |
||
5 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 66/2006 - pentru modificarea alin. (3) al art. 851 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului |
15 septembrie 2006 |
||
6 |
Lege nr. 292/2006 - pentru modificarea şi completarea art. 74 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului |
14 iulie 2006 |
||
7 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 207/2005 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului |
30 decembrie 2005 |
||
8 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 43/2005 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex“ – S.A. Galaţi şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului |
02 iunie 2005 |
||
9 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului |
13 septembrie 2004 |
||
10 |
Lege nr. 149/2004 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, precum şi a altor acte normative cu incidenţă asupra acestei proceduri |
15 mai 2004 |
||
11 |
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului |
23 aprilie 2004 |
Art. 1, Art. 2, Art. 3, CAPITOLUL II, Art. 4, Art. 5, Art. 6, Art. 7, Art. 8, Art. 9, Art. 12, Art. 34, Art. 42, Art. 75 |
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează:
a) valorificarea creanţelor neperformante preluate de la bănci, persoane juridice române, cu capital parţial de stat, în scopul pregătirii pentru privatizare şi creşterii gradului de solvabilitate a acestora;
b) valorificarea unor creanţe fiscale preluate în temeiul unor acte normative;
c) valorificarea unor creanţe comerciale preluate în temeiul unor acte normative;
d) administrarea acţiunilor sau părţilor sociale deţinute de stat, în calitate de acţionar sau asociat;
e) valorificarea acţiunilor sau părţilor sociale deţinute de stat, în calitate de acţionar/asociat sau creditor;
f) valorificarea unor active ale regiilor autonome şi societăţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar.
g) valorificarea unor creanţe proprii rezultate din activitatea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, denumită în continuare A.V.A.S.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 4/2011 - privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi pentru executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice stabilite prin titluri executorii din 2 februarie 2011, M. Of. 96/2011;
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
(1) Activele statului supuse valorificării potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă cuprind:
a) creanţe neperformante preluate de la băncile cu capital parţial de stat;
b) bunurile mobile şi imobile dobândite de bănci în procedura executării silite ori prin realizarea garanţiilor, precum şi bunuri declarate urmăribile, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă;
c) creanţe comerciale asociate creanţelor neperformante preluate;
d) creanţe fiscale preluate în temeiul unor acte normative;
e) creanţe comerciale preluate în temeiul unor acte normative;
f) acţiuni sau părţi sociale deţinute de stat;
g) active ale regiilor autonome şi societăţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar.
h) creanţe proprii rezultate din activitatea A.V.A.S.
(2) Creanţele neperformante prevăzute la alin. (1) lit. a) vor fi identificate şi selectate de băncile cu capital parţial de stat, cu avizul Comitetului de coordonare a restructurării.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 4/2011 - privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi pentru executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice stabilite prin titluri executorii din 2 februarie 2011, M. Of. 96/2011;
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)bancă – persoana juridică autorizată să desfăşoare cu titlu profesional, în principal, activităţi de atragere de depozite sau alte fonduri rambursabile de la public şi de acordare de credite în cont propriu;
b)creanţe neperformante – credite sau plasamente, reprezentând principal şi dobânzi, acordate sau efectuate de bănci, clasificate în categoria «îndoielnic» sau «pierdere», după caz, potrivit reglementărilor emise de Banca Naţională a României în domeniul clasificării creditelor şi plasamentelor, constituirii, regularizării şi utilizării provizioanelor specifice de risc de credit;
c)valoare nominală – valoarea activelor statului preluate şi supuse valorificării potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, astfel cum este înregistrată în evidenţele contabile ale băncii sau ale altei entităţi cedente;
d)valoare netă – valoarea nominală a activelor statului supuse valorificării, diminuată cu valoarea provizioanelor constituite potrivit legii;
e)valoare realizabilă – valoarea estimată a activelor statului supuse valorificării, ţinându-se seama de valoarea de piaţă a acestora şi de cheltuielile de administrare efectuate până la data înstrăinării acestora;
f)valoare tranzacţionată – valoarea realizată ca urmare a valorificării activelor statului preluate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă;
g)creanţe comerciale asociate creanţelor preluate – creanţe comerciale aparţinând unor debitori cedaţi asupra altor debitori cedaţi, preluaţi potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, care asigură activelor statului un grad sporit de recuperare;
h)creanţe fiscale – drepturi patrimoniale care rezultă din raporturile de drept material fiscal, preluate în temeiul unor acte normative.
i)creanţe proprii rezultate din activitatea A.V.A.S. – creanţele definite la art. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării societăţilor comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului şi consolidarea unor privatizări, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 442/2004, cu modificările ulterioare, precum şi creanţele provenite din executarea contractelor de vânzare cumpărare de acţiuni.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 4/2011 - privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi pentru executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice stabilite prin titluri executorii din 2 februarie 2011, M. Of. 96/2011;
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
CAPITOLUL II
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
(1) Abrogat.
(2) Pentru desfăşurarea activităţii proprii, A.V.A.S. poate folosi bunuri materiale şi fonduri băneşti primite de la persoane fizice şi juridice, române sau străine, sub formă de donaţii şi sponsorizări, în condiţiile legii.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar din 25 ianuarie 2010, M. Of. 62/2010;
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 4/2011 - privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi pentru executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice stabilite prin titluri executorii din 2 februarie 2011, M. Of. 96/2011;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar din 25 ianuarie 2010, M. Of. 62/2010;
(1) În vederea îndeplinirii rolului său, A.V.A.S. are următoarele atribuţii principale:
a) preluarea cu plată a creanţelor neperformante şi a creanţelor comerciale asociate acestora. Plata sau emiterea de titluri de valoare negociabile se va face în condiţiile art. 17;
b) preluarea fără plată a unor creanţe fiscale, conform legii;
c) preluarea cu/fără plată a unor creanţe comerciale, conform legii;
d) preluarea fără plată a unor acţiuni/părţi sociale deţinute de stat;
e) exercitarea tuturor drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce decurg din calitatea de acţionar/asociat a statului;
f) valorificarea creanţelor neperformante, creanţelor comerciale şi a creanţelor fiscale preluate, la valoarea nominală a acestora, prin:
– plata eşalonată, efectuată de debitor după încheierea unei convenţii de eşalonare cu A.V.A.S., asigurată în mod corespunzător cu garanţii;
– cesiunea creanţelor, prin negociere directă, ca urmare a primirii unei oferte de cumpărare;
– subrogaţia în drepturile de creanţă ale A.V.A.S., prin negociere directă, ca urmare a primirii unei oferte de plată integrală de la un terţ;
– stingerea creanţelor ca efect al dării în plată;
– conversia creanţelor în acţiuni;
g) valorificarea creanţelor neperformante, creanţelor comerciale şi a creanţelor fiscale preluate, la valoarea de piaţă a acestora, rezultată din raportul dintre cerere şi ofertă, prin:
– cesiunea creanţelor prin licitaţie publică;
– executarea silită prin poprirea tuturor veniturilor debitorului, urmăribile potrivit legii;
– executarea silită a bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea debitorului sau garanţilor, declarate urmăribile potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, în vederea valorificării prin licitaţie publică;
– alte măsuri de natură să faciliteze valorificarea superioară a creanţelor, inclusiv valorificarea asociată cu creanţe comerciale preluate de către A.V.A.S.;
h) valorificarea acţiunilor deţinute de stat şi administrate de A.V.A.S., la valoarea de piaţă a acestora, rezultată din raportul dintre cerere şi ofertă, prin:
– operaţiuni specifice pieţelor reglementate, interne sau internaţionale, pentru societăţile deţinute public;
– cesiunea acţiunilor prin licitaţie publică, internă sau internaţională, pentru societăţile de tip închis;
i) valorificarea părţilor sociale deţinute de stat şi administrate de A.V.A.S., la valoarea de piaţă a acestora, rezultată din raportul dintre cerere şi ofertă, prin:
– cesiunea părţilor sociale prin negociere directă, în cazul în care există şi alţi asociaţi în societatea comercială;
– cesiunea părţilor sociale prin licitaţie publică;
j) valorificarea unor active ale regiilor autonome şi societăţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar, prin licitaţie publică.
(11)Prevederile alin. (1) lit. f) şi g) se aplică şi creanţelor proprii rezultate din activitatea A.V.A.S., aşa cum au fost definite la art. 3 lit. i).
(2) A.V.A.S. îndeplineşte orice alte atribuţii care îi revin prin acte normative.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 4/2011 - privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi pentru executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice stabilite prin titluri executorii din 2 februarie 2011, M. Of. 96/2011;
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
(1) Cesiunea creanţelor bancare neperformante este supusă dispoziţiilor art. 1391 şi următoarele din Codul civil, referitoare la cesiunea de creanţă, şi are ca efect principal subrogarea AVAB în toate drepturile principale şi accesorii ale creditorilor cedenţi.
(2) În cazul proceselor şi al cererilor aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti sau arbitrale, indiferent dacă este vorba de faza de judecată sau de executare silită, AVAB se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale cedentului şi dobândeşte calitatea procesuală pe care acesta o avea în momentul preluării.
(3) Notificarea debitorilor cedaţi se efectuează de AVAB, în formă scrisă, în termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii.
(4) Pe data preluării de către AVAB a activelor bancare contractele de credit ajunse la scadenţă, încheiate între bănci şi persoanele fizice sau persoanele juridice debitoare, constituie de drept titlu executoriu, fără să fie necesară învestirea cu formulă executorie. Contractele de cesiune de creanţă încheiate între AVAB şi creditorii cedenţi pentru preluarea creanţelor nu sunt supuse publicităţii prevăzute la art. 2 din titlul VI al Legii nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice şi au prioritate din momentul notificării prevăzute la alin. (3). De asemenea, contractele de cesiune de creanţă reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă nu sunt supuse transcrierii prevăzute la art. 1394 din Codul civil.
(5) Termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită a creanţelor preluate de AVAB, constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, după caz, au fost învestite cu formulă executorie, este de 7 ani. Acest termen nu se aplică creanţelor pentru care dreptul de a cere executarea silită a fost prescris.
(1) În vederea eficientizării activităţii desfăşurate AVAB poate încheia, în condiţiile legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, române ori străine, specializate, având ca obiect următoarele activităţi:
a) prestarea de servicii financiare de tip factoring;
b) darea în administrare a bunurilor imobile şi/sau mobile, preluate de la bănci, până la valorificarea acestora;
c) asistenţa şi/sau reprezentarea juridică, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
d) servicii de consultanţă de specialitate;
e) orice alte servicii necesare în vederea realizării obiectului de activitate al AVAB.
(2) Periodic AVAB va realiza auditul operaţiunilor şi poziţiei financiare, precum şi estimarea independentă a valorii nete şi a valorii realizabile a fiecărui activ aflat în portofoliul său.
(3) În vederea îndeplinirii sarcinilor prevăzute la alin. (2) AVAB va încheia, în condiţiile legii, contracte cu firme de audit sau de evaluare recunoscute internaţional.
În exercitarea atribuţiilor sale AVAB colaborează cu ministerele, cu Banca Naţională a României, cu celelalte organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului şi cu autorităţile administraţiei publice locale.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
CAPITOLUL III
Preluarea, administrarea şi valorificarea activelor bancare
(1) În cazul băncilor care înregistrează pierderi preluarea activelor supuse valorificării conform art. 11 se face pe baza programului de restructurare întocmit de bancă, avizat de Comitetul de coordonare a restructurării şi aprobat de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Aprobarea sau respingerea programului de restructurare va avea loc în termen de 30 de zile de la data transmiterii acestuia tuturor instituţiilor abilitate potrivit alin. (1).
(3) Băncile supuse prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă vor suporta costurile restructurării conform programului de restructurare.
(1) Plata activelor bancare supuse valorificării se va face la valoarea netă. Fac excepţie activele evidenţiate în conturile din bilanţ, a căror valoare netă este zero, precum şi activele bancare evidenţiate în conturi extrabilanţiere, în baza prevederilor normelor Băncii Naţionale a României privind utilizarea provizioanelor specifice de risc şi a celor privind evidenţierea în contabilitatea băncilor a creditelor şi dobânzilor aferente contractelor de credit învestite cu formulă executorie, a căror valoare netă este egală cu valoarea nominală, pentru care plata se face la o valoare reprezentând 0,01% din valoarea nominală a acestora.
(2) Activele bancare supuse valorificării, preluate de AVAB, se înregistrează în evidenţa contabilă a acesteia la valoarea nominală.
(3) Plata sau emiterea de titluri de valoare negociabile se va face la data preluării efective a activelor bancare.
(4) Plata creanţelor comerciale preluate de AVAB se va face la valoarea negociată între cedent şi cesionar. La aceeaşi valoare se va face şi înregistrarea în evidenţele contabile ale AVAB.
(1) Pentru valorificarea activelor bancare peste nivelul estimat în raportul de evaluare a portofoliului AVAB Consiliul de supraveghere şi îndrumare poate aproba constituirea unui fond special de stimulente de până la 1% din valoarea recuperată ce depăşeşte valoarea astfel estimată. Raportul de evaluare a portofoliului AVAB se întocmeşte de o firmă specializată recunoscută internaţional şi selectată prin licitaţie publică.
(2) Normele metodologice privind utilizarea şi repartizarea fondului constituit pentru stimularea personalului de specialitate al AVAB se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(1) Administrarea şi valorificarea activelor bancare se efectuează de către AVAB în mod direct sau prin intermediul unor firme de specialitate din ţară ori din străinătate, pe baza unui contract de mandat. Mandatul încredinţat poate fi cu sau fără reprezentare şi va prevedea expres obligaţia de raportare a modului de executare către AVAB. AVAB nu poate să deţină calitatea de asociat sau de acţionar al mandatarului.
(2) Firmele de specialitate vor fi selectate pe baza unor proceduri publice organizate de AVAB, reglementate prin regulamente proprii. Criteriile privind selectarea activelor bancare şi a creanţelor asociate care vor fi încredinţate spre administrare sau valorificare firmelor de specialitate sunt aprobate de Consiliul de supraveghere şi îndrumare.
(3) Prin firme de specialitate care pot prelua active bancare se înţelege: bănci, organisme financiare, fonduri legal constituite, organizate ca persoane juridice şi care au ca obiect de activitate operaţiuni specifice de valorificare a creanţelor. Interdicţiile prevăzute pentru AVAB la înstrăinarea activelor bancare sunt aplicabile şi în cazul acordării mandatului firmelor de specialitate, precum şi acestor firme, în procesul de valorificare a activelor bancare preluate.
(4) Alegerea metodei de valorificare a activelor bancare, selectarea activelor bancare care se valorifică sub valoarea netă, precum şi a firmelor de specialitate prevăzute la alin. (2) sau a oricărui alt cumpărător al unei/unor creanţe neperformante, precum şi clauzele prevăzute în actele juridice încheiate de AVAB pentru valorificarea activelor bancare, incluzând între altele clauzele privind sumele şi termenele la care se valorifică activele bancare, nu sunt supuse controlului Curţii de Conturi. Curtea de Conturi controlează numai încasarea şi folosirea, potrivit destinaţiilor prevăzute de lege, a veniturilor realizate de AVAB.
(1) Persoanele juridice şi persoanele fizice rezidente sunt obligate să furnizeze, la cererea scrisă a AVAB, toate informaţiile pe care le deţin şi care facilitează recuperarea activelor bancare neperformante de la debitorii cedaţi acesteia.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile art. 37 alin. 1 din Legea bancară nr. 58/1998 băncile sunt obligate să furnizeze, la cererea scrisă a AVAB, toate informaţiile referitoare la cuantumul disponibilităţilor băneşti, precum şi al oricăror active deţinute la aceste bănci de debitorii cedaţi AVAB.
(3) Informaţiile obţinute în temeiul alin. (1) şi (2) constituie secret profesional pentru salariaţii AVAB.
(4) Informaţiile solicitate de AVAB se pun la dispoziţie acesteia cu promptitudine şi în mod gratuit de către instituţiile abilitate.
CAPITOLUL IV
Evidenţe speciale, contabile, conturi bancare
(1) Înregistrarea în contabilitate a valorii nominale a activelor bancare preluate de la bănci se face şi în structura monetară existentă în titlurile de creanţă deţinute de bancă pentru fiecare debitor cedat, remise de banca cedentă o dată cu semnarea contractului de cesiune.
(2) În vederea valorificării creanţelor preluate de AVAB, la valori cât mai apropiate de valoarea nominală, actualizată la zi, debitele în lei şi în alte valute decât USD, la data preluării, se consolidează în USD, în baza raportului leu/USD la acea dată.
(1) Creanţele preluate la datoria publică internă consolidate vor fi valorificate astfel încât nivelul de acoperire a datoriei publice rezultate din aceste operaţiuni să fie cât mai apropiat de cel real.
(2) Regularizarea diferenţelor valorice care apar în procesul de valorificare, între valoarea înregistrată şi valoarea tranzacţionată, se va efectua în momentul în care pentru recuperarea creanţei respective nu mai există nici o posibilitate de valorificare prin metodele legal aprobate.
(3) Constatarea unei astfel de situaţii şi corectarea valorii nominale a creanţei din evidenţele contabile se supun spre aprobare Consiliului de supraveghere şi îndrumare.
(4) Valoarea tranzacţionată are în vedere valoarea de piaţă pentru fiecare componentă a creanţei preluate.
Creanţele comerciale preluate se vor înregistra în contabilitatea ÂVAB la valoarea negociată înscrisă în contractul de cesiune de creanţă încheiat între creditorul cedent şi AVAB.
Sumele încasate din valorificarea activelor bancare sau a creanţelor comerciale valorificate asociat, rămase după deducerea cheltuielilor prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli al AVAB, aprobat potrivit legii, se virează la trezoreria statului.
(1) Pentru încasarea sumelor în lei şi în valută, rezultate din recuperarea creanţelor înregistrate în evidenţele sale, AVAB are dreptul să utilizeze şi conturi curente deschise la Banca Comercială Română – S.A. atâta timp cât statul este acţionar majoritar la această bancă. Plăţile se vor face integral prin conturi deschise la trezoreria statului.
(2) AVAB nu poate schimba banca la care are deschise aceste conturi decât prin hotărâre a Guvernului, pe baza confirmării de către Banca Naţională a României a justificării acestei operaţiuni.
(3) Conturile bancare ale A.V.A.S. sunt supuse prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 288/2002.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
CAPITOLUL V
Comitetul de coordonare a restructurării
(1) În vederea restructurării băncilor definite la art. 3 lit. a) şi a pregătirii acestora pentru privatizare se constituie un comitet de coordonare a restructurării, alcătuit din 3 persoane desemnate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului şi Băncii Naţionale a României.
(2) Comitetul de coordonare a restructurării are următoarele atribuţii principale:
a) coordonează punerea în aplicare a programelor de restructurare elaborate de bănci, aprobate potrivit art. 16 alin. (1);
b) avizează selectarea şi preluarea activelor bancare supuse valorificării, din punct de vedere al încadrării în programul de restructurare a băncilor;
c) colaborează cu experţi independenţi şi cu societăţi de consultanţă specializate.
CAPITOLUL VI
Condiţii speciale pentru angajarea şi salarizarea personalului AVAB, incompatibilităţi, conflicte de interese şi secret profesional
(1) În compartimentele din activitatea de bază a AVAB funcţiile de specialitate vor fi ocupate numai de persoane care au absolvit învăţământul superior economic, juridic sau tehnic, care au experienţă profesională de cel puţin 2 ani în activităţi din domeniul financiar, bancar sau comercial sau care au absolvit, cu certificat de atestare, o formă de pregătire postuniversitară de specialitate de cel puţin un an.
(2) În activităţile auxiliare pot fi utilizate şi alte funcţii de execuţie comune pe economie, apreciate ca necesare, pentru care condiţiile de ocupare se stabilesc prin ordin al preşedintelui AVAB.
(3) Angajaţii AVAB vor avea în mod obligatoriu şi cunoştinţe de operare pe calculator, cel puţin de nivel mediu.
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar din 25 ianuarie 2010, M. Of. 62/2010;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar din 25 ianuarie 2010, M. Of. 62/2010;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar din 25 ianuarie 2010, M. Of. 62/2010;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar din 25 ianuarie 2010, M. Of. 62/2010;
Abrogat.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 1/2010 - privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar din 25 ianuarie 2010, M. Of. 62/2010;
Membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare primesc o indemnizaţie lunară în cuantum de 20% din salariul preşedintelui AVAB.
(1) Abrogat.
(2) Salariaţilor AVAB li se interzice să reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar, comercial sau de altă natură, care i-ar pune într-o poziţie în care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligaţiile şi îndatoririle lor faţă de AVAB.
(3) Salariaţii AVAB, membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare şi membrii Comitetului de coordonare a restructurării au obligaţia de a păstra secretul profesional, fiindu-le interzisă folosirea sau dezvăluirea, în timpul activităţii în cadrul AVAB şi apoi o perioadă de 5 ani de la încetarea acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dăuna intereselor AVAB sau ale băncilor cărora li se aplică dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
(1) AVAB nu poate încheia contracte de natura celor prevăzute la art. 14 şi nu poate înstrăina, direct sau indirect, prin persoane interpuse, bunuri supuse valorificării, prin contracte cu:
a) debitorii cedaţi ori fidejusorii acestora;
b) foştii proprietari ai bunurilor intrate în patrimoniul AVAB ca urmare a parcurgerii de către aceasta ori de către bancă a unor proceduri de executare silită sau de realizare a garanţiilor reale;
c) soţul/soţia, rudele şi afinii până la gradul al patrulea inclusiv ale persoanelor prevăzute la lit. a) şi b) sau, după caz, acţionarii, administratorii şi directorii persoanelor juridice aflate în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) şi b);
d) succesorii în drepturi ai persoanelor prevăzute la lit. a) şi b);
e) membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare, membrii Comitetului de coordonare a restructurării şi salariaţii AVAB.
(2) Contractele încheiate cu încălcarea dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept.
Persoanele prevăzute la art. 35 alin. (1) lit. a)–d) sunt incompatibile cu calitatea de salariat al AVAB.
Persoanele angajate în cadrul AVAB, numite temporar într-o funcţie de conducere, în cazul în care titularul lipseşte din AVAB o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice şi nu beneficiază de salariu pe perioada respectivă, primesc, pe lângă salariul de bază al funcţiei, indemnizaţia corespunzătoare funcţiei de conducere pe care o preiau.
CAPITOLUL VII
Debitori. Titluri executorii
Stingerea prin plată a datoriei publice interne rezultate din preluarea la această datorie a activelor bancare cesionate la AVAB constituie o obligaţie ce revine următoarelor categorii de debitori:
a) persoanele fizice sau juridice care au contractat creditul, constituind debitori cedaţi în temeiul contractelor de cesiune;
b) persoanele juridice rezultate din divizarea debitorului cedat, dacă divizarea s-a făcut în frauda creditorului; aceste persoane răspund în temeiul art. 998 din Codul civil;
c) persoanele fizice sau juridice care au constituit garanţii pentru restituirea creditului;
d) persoanele care începând cu data contractării creditului au îndeplinit funcţia de administrator, director general, director sau director executiv ori care au avut calitatea de acţionar/asociat la societatea comercială debitoare şi din vina cărora creditul nu a fost restituit ca urmare a schimbării destinaţiei acestuia sau a altor procedee pentru fraudarea creditorului; aceste persoane răspund în temeiul art. 998 din Codul civil pentru partea de credit nerestituit la scadenţă, în perioada în care au avut calitatea sau au îndeplinit funcţia menţionată;
e) persoanele fizice sau juridice care, în baza unor raporturi stabilite cu persoanele prevăzute la lit. a), b) şi d), au dobândit, indiferent de titlu sau de modalitate, bunuri ori alte avantaje financiare în dauna obligaţiei de restituire a creditului.
(1) Constituie titlu executoriu contractele sau convenţiile de credit dintre bancă şi debitorul cedat ori alte titluri constatatoare ale creanţelor, actele prin care s-au constituit garanţii personale sau reale pentru restituirea acestor creanţe cesionate, potrivit legii, AVAB, precum şi orice alte acte sau înţelegeri încheiate de aceasta pentru valorificarea creanţelor preluate.
(2) Pentru debitorii prevăzuţi la art. 38 lit. b), d) şi e) AVAB, în măsura în care constată existenţa unor acte sau fapte care atrag răspunderea acestora, se va adresa instanţei competente în vederea stabilirii răspunderii. În acest caz titlul executoriu îl constituie hotărârea prin care instanţa a stabilit răspunderea, iar executarea silită va putea începe după rămânerea definitivă a hotărârii. La cererea AVAB instanţa va putea încuviinţa aplicarea unui sechestru asigurător prin ordonanţă preşedinţială chiar înaintea pronunţării hotărârii.
(3) Orice act unilateral emis de debitor şi acceptat de AVAB, în care debitorul recunoaşte expres datoria şi se angajează să o achite în termenul şi în condiţiile stabilite de AVAB, constituie titlu executoriu şi poate fi executat cu respectarea procedurii speciale reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4) Convenţiile de eşalonare la plată a creanţelor vor avea în vedere actualizarea valorii nominale şi, după caz, a garanţiilor şi au putere de titlu executoriu.
Titlurile executorii emise de AVAB conform legii vor avea un obiect bine determinat şi vor ţine seama de faptul că valorificarea activelor bancare trebuie actualizată la zi pentru a se evita deteriorarea drepturilor creditorului şi pentru a se asigura recuperarea reală a efortului financiar de emitere a titlurilor de stat.
(1) Titlul executoriu se comunică debitorului şi se pune în executare fără nici o formalitate.
(2) Titlurile executorii emise în condiţiile prezentului capitol se execută potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAPITOLUL VIII
Blocarea conturilor, sechestrarea acţiunilor şi instituirea administrării speciale
(1) După comunicarea către debitor a titlului executoriu, A.V.A.S. poate dispune prin ordin blocarea prin poprire a conturilor bancare de orice natură pe care debitorul le deţine în orice bancă sau organizaţie cooperatistă de credit, indiferent de moneda în care sunt constituite.
(2) Poprirea nu este supusă validării.
(3) Poprirea înfiinţată anterior ca măsură asigurătorie devine executorie prin comunicarea copiei de pe titlul executoriu, făcută terţului poprit, şi înştiinţarea despre aceasta a debitorului.
(4) Terţul poprit este obligat ca, în termen de două zile de la primirea comunicării ce i s-a făcut potrivit alin. (1) şi (3), să confirme în scris blocarea conturilor.
(5) Poprirea se consideră înfiinţată la data la care terţul poprit, prin înştiinţarea transmisă A.V.A.S., confirmă că datorează sume de bani debitorului, iar în lipsă, la data expirării termenului prevăzut la alin. (4).
(6) După înfiinţarea popririi, terţul poprit este obligat să facă de îndată reţinerile prevăzute de lege şi să vireze sumele reţinute în contul indicat de A.V.A.S., comunicând totodată în scris despre existenţa altor creditori.
(7) În cazul în care sumele datorate debitorului sunt poprite de mai mulţi creditori, terţul poprit îi va anunţa în scris despre aceasta pe creditori şi va proceda la distribuirea sumelor.
(8) Încălcarea prevederilor alin. (6) şi (7) atrage nulitatea oricărei plăţi şi răspunderea solidară a băncii şi debitorului, în limita sumelor sustrase blocării.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
În cazul în care popririle înfiinţate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, pentru executare silită prin poprirea conturilor bancare sau prin poprirea terţilor, generează imposibilitatea debitorului de a-şi continua activitatea economică, cu consecinţe sociale deosebite, creditorul poate dispune, la cererea debitorului şi ţinând seama de motivele invocate de acesta, suspendarea temporară, totală sau parţială a executării silite prin poprirea conturilor bancare sau a terţilor.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 207/2005 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului din 22 decembrie 2005, M. Of. 1193/2005;
(1) La cererea AVAB instanţa poate încuviinţa, prin derogare de la prevederile art. 907 şi 908 din Codul comercial, în condiţiile prevăzute la cap. IX, sechestrul asupra acţiunilor şi părţilor sociale şi instituirea administrării speciale la societatea comercială care constituie debitorul cedat, la societatea comercială care este debitoare potrivit art. 38 lit. b), precum şi la societatea comercială la care debitorii prevăzuţi la art. 38 deţin, separat sau împreună, cel puţin 50% plus o acţiune din capitalul social sau, după caz, majoritatea părţilor sociale.
(2) Sechestrul şi măsura administrării speciale se aplică de la data înregistrării hotărârii definitive a instanţei la registrul comerţului.
(3) Pe perioada sechestrului prevăzut la alin. (1) drepturile faţă de societatea comercială, conferite de acţiunile sau părţile sociale sechestrate, se exercită de către AVAB. Pe timpul administrării speciale administrarea societăţii comerciale se asigură de o persoană desemnată prin hotărâre a instanţei prevăzute la alin. (1), la propunerea AVAB. Persoana propusă trebuie să fie contabil autorizat, expert contabil, licenţiat în studii economice sau în drept ori inginer şi să aibă 5 ani de activitate practică economică sau juridică. Administratorul va primi o indemnizaţie brută lunară, suportată de societatea comercială. Pe dată numirii administratorului special se suspendă de drept mandatul administratorilor în exerciţiu.
(4) Societatea comercială supusă administrării speciale nu va repartiza din profitul obţinut sume pentru dezvoltare, iar dividendele cuvenite acţionarilor sau asociaţilor, care sunt debitori ai creanţelor bancare neperformante cesionate AVAB, se varsă în contul datoriei debitorului cedat.
(5) Asumarea de către societatea comercială supusă administrării speciale de noi obligaţii care ar influenţa negativ veniturile acesteia se poate face numai cu aprobarea prealabilă a AVAB. Actul încheiat cu încălcarea acestei obligaţii este nul de drept.
(6) Răspunderea administratorului desemnat, atât faţă de acţionari sau asociaţi, după caz, cât şi faţă de AVAB se stabileşte potrivit regulilor mandatului comercial.
(7) Prevederile prezentului articol se aplică şi societăţilor comerciale la care acţionari sau asociaţi sunt societăţi comerciale ce deţin majorităţile prevăzute la alin. (1) şi care sunt controlate de debitorii prevăzuţi la art. 38.
CAPITOLUL IX
Reguli speciale privind soluţionarea litigiilor
Litigiile în legătură cu creanţele neperformante preluate la datoria publică, în care AVÂB este parte, se soluţionează cu respectarea prevederilor prezentului capitol, completate în mod corespunzător cu dispoziţiile Codului de procedură civilă.
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
(1) Termenul de prescripţie a acţiunilor îndreptate împotriva AVAB este de 6 luni de la data la care s-a cunoscut sau trebuia să se cunoască faptul sau actul pe care se întemeiază acţiunea, dar nu mai mult de 12 luni de la data producerii faptului sau încheierii actului, dacă legea nu prevede un termen mai scurt.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1), pentru acte sau fapte anterioare legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, curge de la data intrării în vigoare a acesteia.
CAPITOLUL X
Reguli speciale privind executarea silită
Procedurile de executare silită pentru valorificarea activelor la care se referă prezenta ordonanţă de urgenţă sunt supuse dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, efectuarea actelor de executare silită revenind organelor de executare fiscală.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Lege nr. 292/2006 - pentru modificarea şi completarea art. 74 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului din 7 iulie 2006, M. Of. 596/2006;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 - privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului din 15 aprilie 2004, M. Of. 359/2004;
CAPITOLUL XI
Sancţiuni
(1) Constituie contravenţie la prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă, potrivit legii penale, nu constituie infracţiune, următoarele fapte:
a) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei persoane, cunoscând că aceasta face parte din una dintre categoriile prevăzute la art. 35 alin. (1);
b) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei persoane în dauna alteia care a formulat o ofertă mai avantajoasă, potrivit criteriilor stabilite în oferta de vânzare;
c) nerespectarea termenelor stabilite de AVAB, în cererile adresate în scris persoanelor prevăzute la art. 20 alin. (1) şi (2), pentru obţinerea de informaţii.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţionează cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele prevăzute la alin. (1) lit. c), cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei. Sumele se actualizează periodic în funcţie de rata inflaţiei.
Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 76 şi aplicarea sancţiunilor se fac de către Corpul de control al primului-ministru.
Contravenţiilor prevăzute la art. 76 li se aplică dispoziţiile Legii nr. 32/1968*) privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25 şi 26.
CAPITOLUL XII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică şi în cazul creanţelor bancare neperformante care sunt în curs de a fi preschimbate în acţiuni sau în părţi sociale la societăţile comerciale debitoare şi nu exclud utilizarea în continuare a acestei metode de valorificare a creanţelor, chiar dacă ea nu a fost încă iniţiată.
Valoarea activelor bancare preluate în alte condiţii decât cele prevăzute la art. 17 alin. (1) face obiectul regularizării între AVAB şi banca cedentă, astfel încât operaţiunea să şe încadreze în prevederile art. 17 alin. (1).
În cazul debitorilor societăţi comerciale la care statul sau autorităţile administraţiei publice locale sunt acţionari, care au evidenţiate în conturile din bilanţ creanţe neperformante şi creanţe bugetare restante, se pot aplica şi metodele de stingere a creanţelor bugetare restante prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/1998 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare.
(1) Litigiile în curs în legătură cu creanţele bancare cedate AVAB, indiferent de faza în care se află, vor continua şi se vor soluţiona cu aplicarea procedurii prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă. Actele procedurale încheiate rămân valabile. La cererea AVAB această procedură poate fi aplicată şi executărilor silite începute potrivit procedurii de drept comun. Actele de executare încheiate îşi menţin valabilitatea.
(2) Executarea silită începută de AVAB prin executorii proprii sau prin intermediul executorilor judecătoreşti continuă şi pe parcursul soluţionării contestaţiilor formulate de debitori, aceştia având dreptul întoarcerii executării numai în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
Debitorii pot ataca în justiţie măsurile dispuse de A.V.A.S. potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, pe calea contestaţiei la executare, de competenţa instanţei de executare.
modificat de
Lege nr. 76/2012 - pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă din 24 mai 2012, M. Of. 365/2012;
(1) AVAB poate accepta darea în plată a unui bun în vederea stingerii obligaţiilor de plată.
(2) Actul încheiat de AVAB pentru constatarea stingerii obligaţiei de plată a debitorului, total sau parţial, constituie titlu de proprietate, iar operaţiunea de transfer al dreptului de proprietate, ca efect al dării în plată, este scutită de taxa pe valoarea adăugată.*)
(1) Băncile cedente ale creanţelor neperformante preluate la datoria publică răspund patrimonial pentru toate pagubele cauzate prin necomunicarea documentelor sau informaţiilor către AVAB, dacă datorită acestui fapt nu s-a putut valorifica respectiva creanţă.
(2) Persoanele vinovate de transmiterea unor date incorecte sau de nepredarea tuturor documentelor şi datelor necesare pentru executarea creanţelor cedate AVAB răspund civil, contravenţional sau penal, după caz, în condiţiile legii.
(1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 300 şi ale art. 7208alin. 2 din Codul de procedură civilă, apelul şi recursul suspendă de drept executarea hotărârilor judecătoreşti pronunţate în litigiile îndreptate împotriva A.V.A.S.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile art. 365 alin. 3 şi ale art. 367 din Codul de procedură civilă, formularea acţiunii în anulare împotriva hotărârii arbitrale în litigiile prevăzute la alin. (1) suspendă de drept executarea sentinţei arbitrale până la data soluţionării irevocabile a acţiunii în anulare.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică până la data de 30 iunie 2006 inclusiv.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 66/2006 - pentru modificarea alin. (3) al art. 851 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului din 13 septembrie 2006, M. Of. 782/2006;
Ordonanţă de urgenţă nr. 66/2006 - pentru modificarea alin. (3) al art. 851 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului din 13 septembrie 2006, M. Of. 782/2006;
Ordonanţă de urgenţă nr. 207/2005 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului din 22 decembrie 2005, M. Of. 1193/2005;
Ordonanţă de urgenţă nr. 43/2005 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex“ – S.A. Galaţi şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului din 26 mai 2005, M. Of. 469/2005;
Cererile formulate de A.V.A.S. şi orice alte acte procedurale efectuate de şi pentru aceasta în orice fel de cauze sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cauţiuni şi orice alte taxe.
modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 43/2005 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex“ – S.A. Galaţi şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului din 26 mai 2005, M. Of. 469/2005;
AVAB este autorizată ca ori de câte ori în procesul de valorificare a activelor bancare este necesară aplicarea altor metode prevăzute de lege la acea dată, care creează posibilităţi mai rapide şi mai eficiente de valorificare, să utilizeze acele metode separat sau împreună cu metodele proprii.
Asigurarea serviciilor necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice se realizează pe baza unui regulament propriu, aprobat de Consiliul de supraveghere şi îndrumare.
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 149/2004 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, precum şi a altor acte normative cu incidenţă asupra acestei proceduri din 11 mai 2004, M. Of. 424/2004;
Abrogat.
modificat de
Lege nr. 149/2004 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, precum şi a altor acte normative cu incidenţă asupra acestei proceduri din 11 mai 2004, M. Of. 424/2004;
Bugetul de venituri şi cheltuieli al AVAB, aprobat potrivit legii, se modifică în mod corespunzător, ţinând seama de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 65/1999 privind salarizarea personalului AVAB se aplică tranzitoriu până la data înregistrării, conform legii, a contractului colectiv de muncă. La aceeaşi dată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 65/1999 privind salarizarea personalului AVAB, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 20 mai 1999, se abrogă.
La data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă următoarele acte normative se abrogă:
– Ordonanţa Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silită a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publică internă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999;
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2000 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silită a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publică internă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000;
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silită a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publică internă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 24 octombrie 2000, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Guvernul, la propunerea AVAB, va aproba modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 387/1999 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998, cu modificările şi completările ulterioare, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Note de subsol:
*):
Republicată în temeiul art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120 din 27 septembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 4 octombrie 2001, aprobată prin Legea nr. 69/2002, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998 şi a fost aprobată şi modificată prin Legea nr. 409 din 17 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 19 iulie 2001, şi a mai fost modificată prin:
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 20 mai 1999, respinsă prin Legea nr. 481/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 27 septembrie 2001;
– Ordonanţa Guvernului nr. 54/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 405 din 26 august 1999, respinsă prin Legea nr. 480/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 27 septembrie 2001;
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 193/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 604 din 10 decembrie 1999, respinsă prin Legea nr. 479/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 27 septembrie 2001;
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 25 aprilie 2000, aprobată prin Legea nr. 315/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 21 iunie 2001;
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 292/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobată şi modificată prin Legea nr. 255/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 23 mai 2001;
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 4 octombrie 2001, aprobată prin Legea nr. 69/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 25 ianuarie 2002.
[1]:
Conform art. 14 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 23/2004, în cuprinsul prezentei ordonanţe, denumirile „Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare" şi „Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului" se înlocuiesc, începând cu data de 1 mai 2004, cu denumirea Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului.
[2]:
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 76/2012, modificată, se aplică de la data de 15 februarie 2013.
*):
Legea nr. 32/1968 a fost abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată şi modificată prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
În art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 se prevede că, ori de câte ori într-o lege specială sau în alt act normativ anterior se face trimitere la Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, aceasta se va socoti făcută la dispoziţiile corespunzătoare din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001.
*):
Potrivit art. 40 lit. l) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 1 iunie 2002, prevederile referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adăugată se abrogă.